Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er als mijn rentevaste periode afloopt?
Na afloop van uw rentevaste periode wordt uw hypotheek automatisch omgezet naar een hypotheek met een variabele rente gebaseerd op euribor tarief, waarbij de oorspronkelijke individuele renteopslag gehandhaafd blijft.
Ik wil een gedeelte van mijn hypotheek aflossen. Welk extra bedrag mag ik per jaar kosteloos aflossen?
Extra aflossen is bij ELQ Hypotheken geen probleem.
Heeft u een hypotheek met een variabele rente, dan kunt u boetevrij aflossen, met inachtneming van 1 maand opzegtermijn.
Heeft u een hypotheek waar de rente is vastgezet, dan kunt u tot maximaal 10% van het oorspronkelijke leningbedrag boetevrij aflossen. Echter, het beste is om contact met uw hypotheekadviseur op te nemen en door te laten rekenen of aflossen een goede optie is in uw situatie. Dit zal beoordeeld moeten worden op basis van uw totale financiële situatie.
Ik heb een Hypotheek bij ELQ met een variabele rente. Ik betaal elke maand een ander bedrag. Kan ik dit aanpassen naar een rentevaste periode zodat ik elke maand hetzelfde bedrag betaal?
Als u een variabele rente heeft, is het bij ELQ hypotheken niet mogelijk om te kiezen voor een andere rentevariant. De enige mogelijkheid is dat u uw hypotheek oversluit bij een andere hypotheekverstrekker. Hier zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. Als u wilt weten aan welke voorwaarden u moet voldoen en of het voor u financieel interessant is, kunt u het beste contact opnemen met uw hypotheekadviseur.
Wanneer wordt het maandbedrag van mijn rekening afgeschreven?
Het verschuldigde maandbedrag wordt afgeschreven op de op één na laatste werkdag van de maand.
Wat is de euribor?
Euribor is een samenvoeging van Euro Interbank Offered Rate. Euribor is het gemiddelde rente tarief waartegen 57 vooraanstaande Europese banken elkaar leningen in euro’s verstekken. Voor meer informatie verwijzen wij u naar: http://nl.euribor-rates.eu/wat-is-euribor
Wat is het rekeningnummer van ELQ Hypotheken?
Ons IBAN nummer is NL63ABNA0463292766
Bank: ABN AMRO Bank
BIC: ABNANL2A
Tenaamstelling: Stichting ELQ Ontvangsten
Ik wil graag mijn hypotheek inlossen (verkoop/oversluiten); moet ik boete voor vervroegde aflossing betalen?
Na afloop van uw rentevaste periode kunt u in de meeste gevallen zonder boete uw hypotheek inlossen bij ELQ Hypotheken. U dient wel rekening te houden met één maand opzegtermijn tussen de aanvraag van de aflosnota door de notaris en het de daadwerkelijke overdracht. Mocht u tijdens uw rentevaste periode willen inlossen of oversluiten, adviseren wij u telefonisch contact met uw hypotheekadviseur op te nemen.
Waarom is mijn maandtermijn hoger dan jullie per brief hebben aangekondigd?
Wij zijn bij het afsluiten van de hypotheek met u overeengekomen dat wij maandelijks rond de één na laatste werkdag van de maand de hypotheektermijn automatisch van uw rekening incasseren. Als deze incasso niet lukt en de hypotheektermijn is niet voor de 1e dag van de nieuwe maand door ons ontvangen dan brengen wij de wettelijke rente in rekening. De actuele hoogte van de wettelijke rente kunt u onder meer vinden op de website van de Rijksoverheid.
Verstrekt ELQ Hypotheken nog hypothecaire leningen?
ELQ verstrekt geen nieuwe leningen. Wij zullen dit in de toekomst ook niet meer gaan doen.
Ik ben mijn jaaroverzicht kwijt en heb deze nodig voor mijn jaarlijkse aangifte bij de belastingdienst. Kan ik deze nogmaals bij jullie opvragen?
Mocht u het overzicht kwijt zijn, dan kunt u een kopie opvragen. Hiervoor kunt u contact opnemen met Adaxio, zij zijn bereikbaar op:
Telefoonnummer : 088 – 2056 420 (bereikbaar van 09.00 uur tot 17.30 uur)
Email: customerservice@elqservicing.nl
Mijn hypotheekakte staat op twee namen, kan dit gewijzigd worden naar één?
Om te beoordelen of de hypothecaire lening overgezet kan worden zetten op één naam, of indien iemand in de plaats wenst te treden van uw ex-partner, dient u contact op te nemen met uw tussenpersoon. Deze tussenpersoon kan dan bij ons een schriftelijk verzoek indienen. Hierin dient de reden van het verzoek kenbaar gemaakt te worden en het verzoek dient voorzien te zijn van een aantal stukken van de leningnemers:
– Loonstroken (afgelopen drie maanden)
– Werkgeversverklaring
– Bankafschriften van de afgelopen 3 maanden
– Overzicht van overige leningen en schulden
Na ontvangst van deze gegevens van uw tussenpersoon zullen wij uw aanvraag in behandeling nemen.
Ik wil graag een verbouwing uitvoeren en heb hiervoor geld nodig, kan ik mijn bestaande hypotheek verhogen?
Nee, het is helaas niet mogelijk nieuwe hypotheken te verstrekken of uw bestaande ELQ hypotheek te verhogen.
Hoe kan ik mijn rekeningnummer t.b.v. de automatische incasso wijzigen?
Voor het doorgeven van een nieuw rekeningnummer kunt u het machtigingsformulier voor het nieuwe rekeningnummer (IBAN) voor de afschrijving van het maandbedrag aanvragen via het e-mailadres customerservice@elqservicing.nl. Vermeld hierbij uw hypotheeknummer, naam en adres.
Mag ik mijn woning verhuren?
Verhuur van uw woning is niet mogelijk zonder toestemming van ELQ.
Onder bepaalde voorwaarden en afhankelijk van de situatie is verhuur mogelijk. Aan de hand van uw persoonlijke situatie zal Adaxio uw verzoek tot verhuur beoordelen.
Mijn partner en ik zijn uit elkaar / gaan scheiden. Welke gevolgen heeft dit voor mijn hypotheek?
Aangezien het beëindigen van een relatie een ingrijpende gebeurtenis is in uw leven kan dit grote financiële consequenties hebben. Wij adviseren u dan ook contact op te nemen met uw tussenpersoon om samen naar een passende oplossing te zoeken.
Ik heb ( brand ) schade aan het onderpand, wat gebeurt er nu?
Indien uw verzekeraar een schade uitkering wil gaan doen zal hij contact opnemen met ELQ. Via Adaxio zal er een schadedepot geopend worden, hierin zal de verzekeringsuitkering worden gestort. Uitbetaling van facturen voor het herstel van uw huis zullen vanuit dit depot betaald worden.
Ik heb een andere vraag. Met wie kan ik contact opnemen?
T: 088 – 205 64 20 (bereikbaar van 09.00 uur tot 17.30 uur)
Email : customerservice@elqservicing.nl